بیانیه گام دوم انقلاب روایتی مستند از مسیر طی‌شده انقلاب است

دوره مهارتی آینده پژوهی‌‌ تمدید شد
خرداد ۲۵, ۱۳۹۸
تاکید دکتر رنجبر بر استفاده حداکثری دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت و پتانسیل پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی
خرداد ۲۸, ۱۳۹۸

رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب روایتی مستند و واقع‌بینانه از مسیر طی شده انقلاب و موقعیت کنونی آن است.
محمدمجید فولادگر در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی و نسبت آن با بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم روایتی مستند و واقع‌بینانه از مسیر طی‌شده انقلاب و موقعیت کنونی آن است که نظام مسائل درونی و بیرونی آن را تبیین می‌کند.
وی ادامه داد: گام دوم، انقلاب اسلامی را در آرایش جدید قدرت تفسیر کرده و تقابل حقیقی آن با نظام سلطه و نقش آن در پیشبرد جبهه حق و مقاومت را شرح می‌دهد.
رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این بیانیه به افق‌های بلند و چله دوم انقلاب نظر دارد و مأموریت آن را جهانی و تمدنی می‌داند که بازیگران اصلی آن را جوانان تشکیل می‌دهند. هفت توصیه راهبردی، آینده‌نگرانه و هوشمندانه ارائه می‌دهد که از علم و دانش قدرت‌آفرین و اخلاق و معنویت و عدالت تا سبک زندگی و اقتصاد و استقلال و آزادی و مرزبندی با دشمن را در بر می‌گیرد.
فولادگر در خصوص نسبت بیانیه گام دوم و دانشگاه آزاد اظهار کرد: ابتدا می‌بایست مزیت‌های رقابتی و امتیازات اختصاصی دانشگاه را مدنظر قرار داد و ارتباط حداکثری دانشگاه و جوانان را به‌عنوان پیشران گام دوم انقلاب هم از حیث هیئت‌علمی امروز و آینده و هم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان استفاده کرد.
وی افزود: قابلیت آموزش و پژوهش دانشگاه در سطح کشور و منطقه، قابلیت شناسایی و اولویت‌بندی نظام مسائل کشور و حرکت در مسیر حل آن‌ها و شبکه ملی عظیم و باکیفیت دانشگاه که در یک بستر زیرساختی قوی و با امکانات، مستقر و فعال است را باید به کار گرفت.
مدرس رشته آینده‌پژوهی با بیان اینکه بدنه نیروی انسانی باکیفیت و تحصیلکرده (۲۶ هزار نفر هیئت‌علمی) در دانشگاه آزاد وجود دارد، ادامه داد: با تلفیق میان این موارد و الزامات و اقتضائات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیشنهادهای سیاستی از جمله راه‌اندازی حلقه‌های مفقوده حل مسئله (اندیشکده‌ها) با تمرکز بر ظرفیت‌های استانی، توانمندسازی جوانان در مسیر کسب درآمد و مهارت‌افزایی، ایجاد رقابت و شوق ملی برای حل مسئله و تعریف جایزه‌های ملی حل مسئله و ارزیابی و رتبه‌بندی اساتید و دانشجویان و سایر کنشگران از منظر حل مسئله مطرح است.
وی افزود: تمرکز ویژه بر مقوله کارآمدی و بهره‌وری در سطح کشور و طراحی و اشاعه نشان ملی نخبگان کارآمدساز کشور، بهره‌گیری از ظرفیت جمع‌سپاری نخبگان و اساتید در شناسایی و اولویت‌بندی مسائل و ارائه راهکار از دیگر موارد پیشنهادی است.
فولادگر با بیان اینکه آموزش و توانمندسازی نخبگان کشورهای همسایه و منطقه جنوب غرب آسیا با تمرکز بر نخبگان جبهه مقاومت امکان‌پذیر است اظهار کرد: تأسیس مدارس حکمرانی در سطح استان‌ها به کمک اندیشکده‌های استانی و با تمرکز بر نظام مسائل بومی و ظرفیت‌های علمی و زیرساختی دانشگاه (تربیت و آموزش حکمرانان گام دوم انقلاب) لازم به نظر می‌رسد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *